The Elder Scrolls IV: Oblivion - návod

15. srpna 2008 v 23:34 | Návůdek |  hry

1. Jak začít aneb tvorba postav

Pokud jste hráli TES 3: Morrowind, tak nebude pro vás těžké se seznámit s herním systémem, který dokonce se mnohonásobně zjednodušil a samozřejmě je to mnohem přehledněji. Na počátku si vybíráte národ, nebo chcete-li rasu. Každá z nich má své klady a zápory, proto je nutné si přečíst popisek k dané rase, k dispozici je jich 10. Ve stručnosti ke 3 rasám:
  • Orkové - jasný kandidát na hrubou sílu, pokud chcete čistě bojovou postavu, tak Ork je přesně pro vás.
  • High Elf - kouzelnická rasa, pokud se chcete stát kouzelníkem, tak High Elf je tou pravou rasou.
  • Khajiit - velmi agilní rasa, tudíž jsou předurčení pro zlodějskou činnost, střílení z luku atd.
Pokud nevíte za koho hrát, tak si klidně vezměte rasu Imperiál, jsou to prostě lidé jako my.
Výběrem ras samozřejmě nekončí, neboť během počátku si budete ještě volit znamení, ve kterém se postava narodila a skilly.

1.2 Znamení

Výběr znamení jsou dalšími bonusy pro postavičku, k dispozici jsou 13.
  1. The Apprentice - získá 100 many, ale ztrácí 100% magickou odolnost.
  2. The Atronach - získá 150 many, ale nemůže regenerovat manu během spánku. Manu si může doplňovat 50-ti % absorbováním sesílaných kouzel proti postavě.
  3. The Lady - získá 10 bodů k willpower a endurance.
  4. The Lord - získá kouzlo Blood of North, které vyléčí 90 bodů, ale kromě tohoto kouzla se sníží postavě 25% odolnosti vůči ohni.
  5. The Lover - získá kouzlo Kiss Lover, který paralyzuje nepřítele na 10 sekund za cenu 120 fatigue.
  6. The Mage - získá 50 many.
  7. The Ritual - získá kouzlo Mara's Gift, které regeneruje zdraví atd., lze použít jen jednou denně a The Blessed Word, které se používá na odhánění nemrtvých.
  8. The Serpent - umožňuje používat kouzlo Serpent, které otráví nepřátele a samozřejmě vyléčí postavu za cenu 100 fatigue.
  9. The Shadow - získá kouzlo MoonShadow, které učiní postavičce na 60 sekund neviditelným.
  10. The Steed - získá 20 bodů k rychlostí.
  11. The Thief - získá 10 bodů k hbitosti, rychlosti a štěstí.
  12. The Tower - získá kouzlo Tower, které umožní otevřít zámek s obtížnosti Average a Easy, použitelné jen jednou denně a Tower Warde, které vrací 5 bodů zranění. Kouzlo je aktivní po dobu 120 sekund.
  13. The Warrior - 10 bodů k síle a výdrž (endurance).

1.3 Skilly (dovednosti)

Narozdíl od TES 3 tu máme jen 21 skillů, což usnadňuje v jejich orientaci. Během procházení podzemních krypt s císařem si budete vybírat z několika předem definovaných tříd (class), tedy jaký typ postavičky chcete, k dispozici jsou kouzelník, bojový mág, rytíř a nebo správní RPG hráči si vytvoří vlastní. Pokud jste nezkušení, tak si vyberte z předem definovaných. Jinak, systém povyšování v této hře je odlišné od běžných RPG her. K dispozici jsou 21 skillů, vy si vybíráte 7 major skill a zbytek jsou minor skill. Pro postup do dalšího levelu je nutné získat 10 levelu do sedmi major skillů v libovolném pořadí a kombinací.
Dle počtu získaných levelů v major a minor si pak budete moct navyšovat atributové body (síla, odolnost, inteligence atd...). Pro dokončení procesu povýšení se musíte vyspat, pak se vám zpřístupní okno, kde si budete moct zvýšit 3 z 8 atributových bodů.
  1. Síla (strenght) - kolik toho unesete v batohu a také od toho se odvíjí síla úderu vašich zbraní.
  2. Inteligence (inteligence) - počet many, který získáte.
  3. Síla vůle (willpower) - regenerace many a odolnost vůči magii.
  4. Hbitost (agility) - vlastnost, která ovlivňuje lukostřelbu, plížení a páčení zámku.
  5. Rychlost (speed) - jak rychle se postavička bude pohybovat.
  6. Odolnost (endurance) - určuje množství body do únavy (fatigue), zdraví při postupu do dalšího levelu.
  7. Osobnost (personality) - jinak řečeno charisma, ovlivňuje váš vzhled a jak se k vám lidé budou chovat. Ovlivňuje obchodování, řečnictví a kouzla ze školy ilusion.
  8. Štěstí - nelze trénovat běžnými dovednosti, ale celkově ovlivňuje postavičku.
Během postupu v získávání levelu do Skill budete získávat i speciální povýšení a s tím spojené i bonusy.
HodnostLevel
Novice
Učeň (apprentice)
Pokročilý (journeyman)
Expert
Mistr
1-24
25-49
50-74
75-99
100
Jak už jsem říkal, k dispozici je 21 skillů, 7 bojové, 7 magické a 7 zlodějské.

1.3.1 Bojové skilly

Armorer - schopnost opravovat poškozenou zbroj. Pro opravu vybavení je nutné mít kladivo, které v rukou nezkušeného se ničí, takže je dobré mít v batohu aspoň několik desítek kladiv.
Bonusy za hodnost:
  • Novice - opravuje běžnou zbroj a meče.
  • Apprentice - kladiva se neničí tak rychle.
  • Journeyman - schopnost opravovat i magické vybavení.
  • Expert - opravuje zbraně až na 125%. Zbroj i zbraň jsou pak mnohem silnější.
  • Mistr - kladivo se v rukou mistra nikdy neničí a postačí mu jeden v batohu.
Block - dovednost používat štít. Běžně se můžete chránit i mečem, ale se štítem je to přece jen lepší.
Bonusy za hodnost:
  • Novice - při používání štítu pociťuje únavu.
  • Apprentice - únava se již nedostává.
  • Journeyman - klesá šance na proražení přes obranu štítem.
  • Expert - pokud nepřítel udeří, tak je šance na odrážecí útok.
  • Mistr - podobně jako expert, ale je šance i na odzbrojení soupeře.
Heavy Armour - dovednost efektivně nosit těžkou zbroj, mezi ně lze zařadit například železné, ocelové, ebonitové a samozřejmě deadrické.
Bonusy za hodnost:
  • Novice - 50% rychlejší poškození zbroje.
  • Apprentice - poškození brnění je na úrovní normál.
  • Journeyman - 50% se sníží rychlost poškozování zbroje.
  • Expert - hmotnost těžké zbroje je jen poloviční.
  • Mistr - těžká zbroj na mistra je lehká jako pírko, tudíž neváží nic.
Blunt (tupé zbraně), Blade (čepele) a Hand-to-Hand (pěsti) - tyto 3 druhy dovednosti jsou čistě bojové a budete je používat vždy, pokud se dáte na dráhu bojovníka. Ač se to nezdá, tak i pěsti jsou pěkně silné zbraně, narozdíl od blade a blunt jsou jejich zásahy mířený na únavu (fatigue) a když soupeři dojde Fatigue, tak je sražen k zemi a tím, že je na zemi, tak uštědřené údery jsou mnohem silnější.
Bonusy za hodnost:
  • Novice - standardní poškození.
  • Apprentice - bonus na poškození.
  • Journeyman - bonus na poškození + schopnost ozbrojit soupeře.
  • Expert - další bonus na poškození + schopnost srazit soupeře.
  • Mistr - bonus na poškození + schopnost paralyzovat nepřítele.
Athlethics - ovlivňuje rychlost běhu a schopnost regenerace únavy (fatigue).
Bonusy za hodnost:
  • Novice - za běhu se fatigue neobnovuje rychlé.
  • Apprentice - 25% lepší regenerace.
  • Journeyman - 25% lepší regenerace.
  • Expert - 25% lepší regenerace.
  • Mistr - běhání nesnižuje únavu.

1.3.2 Magické skilly

  • Destruction - kouzla ze školy destrukce mají jediný cíl, zabít co nejrychleji soupeře. Mezi repertoáry lze najít od ohnivých koulí, mrazicí kouzla, nebo vysávání atributů u soupeřů.
  • Alternation - užitková kouzla, která se používají pro vlastní potřebu. Takže dýchání pod vodou, ochranná kouzla proti ohně, mrazu, blesku a další.
  • Illusion - najdeme zde míchanici mezi útočnými a užitkovými. Takže ve stručnosti tu najdeme: noční vidění, ticho (neumožňuje nepřátelům kouzlit), paralýza a neviditelnost.
  • Conjuration - tato dovednost je zaměřená na vyvolávání, jako kouzelník nemůžete moc nosit těžké brnění, ale můžete si je vyvolat nebo můžete povolat monstra, která budou bojovat na vaší straně.
  • Mysticism - zabývá se především telekinesí, detekcí života a hlavně je tu velmi užitečné kouzlo soul trap, které budete používat na nepřátele a doplníte si tak svůj soul gem.
  • Restoration - především na léčení, nebo si tímto kouzlem můžete zvýšit nějaké své dovednosti. Ať budete bojovník nebo mág, tak restoration byste měli umět.
  • Alchemy - používá se na míchání lektvarů. Přísady můžete najít volně v přírodě, nebo ze zabitých monster.

1.3.3 Zlodějské skilly

  • Security - schopnost otevírat zamčené truhly a dveře. Narozdíl od TES 3 tu máme mini hru, která spočívá v tom, že máte všechny západky dostat nahoru. Každá západka má svou pružinu o různé síle. Vašim úkolem je postupně zjistit, kdy západka pomalu padá dolů a v tu dobu upevnit její pozici. Pokud selžete, tak dojde ke zlomení paklíče a při obtížnějších zámcích dokonce spadne většina západek. Pokud se vám nechce s tímto patlat, tak můžete dát automatické provedení, které vám spočítá pravděpodobnost úspěchu dle vašich Security skill.
  • Acrobatic - snižuje zranění pádu a pokud dosáhne mistrovské úrovně, pak je umožněno dokonce skákat po hladině vody.
  • Sneak - plížení je užitečná dovednost i pro bojovníky a mágy. Pokud zaútočíte v plížení na nepřítele, tak dostáváte bonusy za poškození.
  • Light armour - podobně jako u heavy armour, tak tu najdete kožené, mithrilové a samozřejmě i skvělé skleněné (glass), které jsou velmi pěkné.
  • Marksman - lukostřelba v počátcích za nich nestojí, ale od hodnosti journeyman máte možnost zoomovat luk, což se z této zbraně stává sniperka a později máte možnost i paralyzovat soupeře..
  • Obchodování - snižuje nákupní a zvyšuje výkupní cenu.
  • Speechcraft - řečnictví se vám bude hodit, neboť v mnoha questech vám NPC odmítají prozradit cenné informace a proto nastupují měkčí přesvědčovací prostředky, jako je uplácení a podlézání.

2. Tipy a Triky

  • Magické předměty - magické předměty jsou velmi užitečné. Někdy můžeme najít zbraň, která přidává ohnivé poškození, ale je omezena na energii, kterou má. Pro znovunabytí zbraně musíte jít do magické guildy a nechat si je dobít, nebo najít Varla Stone, které také slouží k dobití zbraně na 100%.
  • Soulgem - soulgem slouží pro očarování předmětu, k naplnění soulgem musíte znát kouzlo Soul trap, který vykouzlíte na monstrum a včas ho zabijete dřív, než vyprchá kouzlo. Pokud to stihnete, tak si doplníte soulgem. Soulgem slouží také k doplnění energie do magických zbraní.

3. Hlavní questy

Hlavní questy, které vás dovedou do zdárného konce.